Faktat tiskiin, osa 2: Näyttöjen vaikutus brändiin ja infonäyttöratkaisun ROI

Aurinkolasikaluste mainosnäyttö
Digitaalisten mainosnäyttöjen kannattavuus perustuu ennen kaikkea säästettäviin kuluihin, lisääntyvään myyntiin ja brändimielikuvan vahvistamiseen. Hankintakuluja voi osaltaan kattaa myös myymällä mainosaikaa näytöille. Edellisessä artikkelissa perustelimme näyttöjen huomioarvoa ja vaikutusta myyntiin. Tässä todennamme näyttöjen vaikutuksen brändiin ja investoinnin takaisinmaksuaikaan.

Myyntiargumentti nro 1: Digitaalinen mainonta vahvistaa brändiä

Luth Research & Brand Finance: näyttöjen vaikutus pankkiasiakkaiden mielikuviin

Markkinointitoimistojen Brand Finance ja Luth Research toteuttamassta tutkimuksessa lähes 4000 pankkiasiakasta vastasi 50 kysymykseen, joilla kartoitettiin brändimielikuvia sekä infonäyttöjen vaikutusta asiakkaan toimintaan. Tutkimus toteutettiin 17 eri pankissa Yhdysvalloissa.

  • 77 % vastaajista piti digital signage -näyttöjä käyttäviä pankkeja innovatiivisempina kuin kilpailevia, ’näytöttömiä’ pankkeja
  • Digitaaliset näytöt asiakastiloissa koetaan miellyttävämmiksi, vähemmän hyökkääviksi ja innovatiivisemmiksi kuin muut mediat (mm. TV ja online-mainonta)
  • Näyttöjä käyttävät pankit mielletään asiakasystävällisemmiksi kuin kilpailijansa
  • Vastaajat muistavat digitaalisilla näytöillä esitetyt markkinointimateriaalit vähintään yhtä hyvin tai paremmin kuin perinteiset printtijulisteet

Myyntiargumentti nro 2: Infonäyttöjärjestelmä maksaa itsensä takaisin

Esimerkkilaskelma: Printtijulisteiden korvaamisen tuottamat säästöt

Infonäyttöjärjestelmän hankintakulut katetaan yleensä sillä, miten paljon järjestelmä säästää kustannuksissa. Säästöä tulee erityisesti siitä, että käytetään vähemmän resursseja viestin perille viemiseksi (mm. henkilöstö, materiaali jne).

Tässä laskennallinen esimerkki säästöistä, joita saadaan kun korvataan osa printtimateriaalista näytöillä:

  • Laadukkaan 47” (n. 110 x 70 cm) kokoisen printtijulisteen kaikki kustannukset yhteensä 14 €/kpl (graafinen suunnittelu, painatus, materiaali, kuljetus, asennus, vanhojen julisteiden hävitys)
  • Julisteiden määrä/kampanja 100 kpl (= 1400 €/kampanja), 4 kampanjaa kuukaudessa = 5600 €/kk (67 200 €/vuosi)

Kun korvataan 25 julistepaikkaa näytöillä (1000 €/kpl) –> alkuinvestointi 25 000 € + palvelumaksut 26€ / kk / näyttö =650 €/kk (7800 €/vuosi)

Eli säästö on jo ensimmäisenä vuonna 34 400 €. Siitä sopii laskea miten paljon tulee säästöjä, jos julisteiden tai kampanjoiden määrä on suurempi. Ja pitää muistaa, että yksi näyttö = älyttömän monta mainospintaa pitkin päivää. Printtijuliste = yksi ja sama pinta.

Esimerkkilaskelma: Tuotot mainosmyynnistä ja/tai myynnin kasvusta

Kuluja katetaan myös myynnin kasvulla sekä myymällä näytöiltä mainosaikaa esimerkiksi yhteistyökumppaneille tai tavarantoimittajille.

Esimerkkilaitteistona 50-tuumainen näyttö asennuksineen -1446 €:

  • Mainospaikan (esim. 10 sekuntia kuvaa tai videota) hinta +870,50 € (suomalaisten näyttömainosten myyjien keskihinta) TAI myynnin kasvu mainosnäkyvyyden myötä +870,50 €.

Esimerkki 1: yksi myyty mainospaikka per viikko, 1 näyttö = investointi -1446 € / lisätulo +870,5 € = takaisinmaksuaika 2,9 viikkoa.

Esimerkki 2: yksi myyty mainospaikka per viikko, 10 näyttöä (samassa tai eri lokaatioissa) = alkuinvestointi -18 300 € / lisätulo +870,5 € per viikko = takaisinmaksuaika 7,5 kuukautta.

– Lisätään tähän vielä markkinointi- ja hallintokulut, esimerkiksi yhden henkilön palkkakustannukset keskimäärin -235 €/mainosajan myyntiviikko, jolloin

Esimerkki 1: yksi myyty mainospaikka/vko, 10 näyttöä = investointi ja kulut -30 520 €/ensimmäinen vuosi, tuotto +45 266 €/vuosi = takaisinmaksuprosentti (ROI) 48,3 %

Esimerkki 2: 10 näyttöä, mainoksia saadaan myytyä 5 kpl per viikko yhteensä 16 viikkona vuodesta (esim. mainosmyyntiä tehdään vain kesäisin) = investointi ja kulut -29 260€/ensimmäinen vuosi, tuotto +69 640 €/vuosi = ROI 138 %

Eli melko vähällä (mainos)myyntityöllä saa omansa pois ja äkkiä, jonka jälkeen infonäyttöjärjestelmän kannattavuus on hyvällä tolalla ja näytöt tuottavatkin pelkkää plussaa.

Jaa kaverille

Tilaa uutiskirje