Myyntiargumentti: digitaalisilla näytöillä on suuri huomio- ja vaikuttavuusarvo?
S-ryhmän tutkimus näyttöjen kannattavuudesta: kiinnostuksen herättäminen näyttöjen avulla
S-ryhmä toteuttu näyttöjen huomioarvoa mittaavan tutkimuksen yhdessä FirstView’n ja Teknovision kanssa.
Prismassa tuotehyllyn päätyyn asennettiin viipymisaikaa mittaavat kameralaitteet kahden viikon ajaksi. Hyllyn päätyyn asennettiin myös vaakasuuntainen mainosnäyttö, jonka alapuolella oli esillä savustusgrillejä. Ensimmäisellä viikolla näytöllä ei esitetty mitään materiaalia. Toisella viikolla näytöllä esitettiin savustusgrillin kuva ja hinta. Hinta oli sama molemmilla viikoilla, ja kyseessä oli tuotteen normaalihinta (ei siis tarjoustuote).
Kameroilla mitattiin ohikulkevien asiakkaiden viipymää hyllyn/tuotteen luona. Tältä näyttää graafi tuotteen kiinnostavuudesta ’näytöttömän’ ja ’näytöllisen’ viikon välillä (aktivoituneiden määrä % hyllyn ohi kulkeneista asiakkaista):
Lopulliseen ostopäätökseen toki vaikuttaa monikin asia, aina tuotteen hinnasta ja pakkauksen ulkonäöstä ominaisuuksiin. Savustusgrilli ei ole jokaisen kaupassa kävijän ostoslistalla, joten tässäkin tutkimuksessa asiakkaista maksimissaan 5,5% oli ylipäätään savustusgrilleistä kiinnostunut.
Kiinnostus tuotetta kohtaan kuitenkin selvästi lisääntyi näytöllä mainostamisen myötä, ja senhän me halusimmekin tietää.
Tutkimuslaitos Nielsen: näyttöjen vaikutus ostokäyttäytymiseen
Tutkimuslaitos Nielsen: näyttöjen vaikutus myyntiin ja brändimielikuviin EDEKA-marketeissa
Tutkimuslaitos Nielsen ja lähes 220 EDEKA –myymälää ympäri Saksaa toteuttivat vastikään digitaalisten näyttöjen vaikutusta myyntiin ja myymäläympäristöön. Usean viikon ajan myymälöihin asennetuilla digital signage-näytöillä esitettiin päivittäistavara- ja hygieniatuotteiden mainoksia. Myyntilukujen tarkastelun lisäksi yli 1400 kuluttajaa vastasi brändimielikuvia koskevaan kyselyyn. Tässä laajan tutkimuksen kiinnostavimmat tulokset:
– Neljä viidestä brändistä lisäsi myyntiään jopa 33% näyttömainontajakson aikana
– 74% asiakkaista kiinnitti huomiota digitaalisiin POS-näyttöihin (point-of-sale)
– 31% asiakkaista muisti brändin tai kokonaisen mainoksen vielä kauppareissun jälkeen
– 62% asiakkaista kokee mainonnan ja tiedottamisen yhdistelmän (”infotainment”) positiivisena
Walmartin SMART-näyttöjärjestelmän vaikutus myyntilukuihin
Walmart on tutkinut SMART-järjestelmänsä vaikuttavuutta 18 kuukauden testijakson ajan. Myyntidataa verrattiin näyttöjärjestelmän antamiin tietoihin siitä, mitä mainoksia milläkin näytöllä oli esitetty ja miten pitkään.
Tässä myynnin kasvu osastoittain (myynnin kasvu verrattuna myyntilukemiin ennen näyttöjen käyttöä):
– Elektroniikka +7 %
– Päivittäistavarat +23 %
– Elintarvikkeet +13 %
– Kauneus ja terveys +28 %
Sekä myynnin kasvu tuotetyypeittäin:
– Yleiset/kilpaillut tuotteet +7 %
– Uudet, lanseeratut tuotteet +9 %
– Kausituotteet +18 %
– Alennustuotteet +6 %