ISE2025 inspiroi: näyttävyyttä, älyä ja uusia tapoja yleisön hurmaamiseen

kineettinen led näyttö
ISE 2025 esitteli digitaalisten näyttöjen tulevaisuutta – visuaalisuutta, tekoälyä ja kestävää kehitystä. Kokosimme messujen kiinnostavimmat innovaatiot ja trendit!

Firstview’n tiimi vieraili kansainvälisessä Integrated Systems Europe (ISE) -tapahtumassa Barcelonassa tutustumassa alan uusimpiin innovaatioihin ja kehityssuuntiin. Huomiota herättivät AI, visuaaliset herkkupalat ja ympäristötietoisuuden näkyminen entistä vahvemmin.

Taidetta, visuaalista ilotulitusta ja innovatiivisia sovelluksia

ISE2025 teki vaikutuksen visuaalisuudellaan. Laitevalmistajat olivat todella laittaneet parastaan ja toteuttaneet upeita visuaalisia kokonaisuuksia messuosastoilleen! Esillä oli muun muassa vesiputousinstallaatioita, kolmiulotteisia näyttöpintoja ja läpinäkyviä näyttöjä, jotka herättivät kiinnostusta.

Philips oli luonut tapahtumaan taidegallerian, jossa vain 1,5 millimetrin paksuiset näytöt esittelivät Amsterdamin Rijkmuseumin teoksia. AI:n avulla teokset oli animoitu heräämään eloon, ja Pantonen kanssa yhteistyössä toteutettu värien toisto teki esityksestä vaikuttavan. Elävä galleria tuo uusia ulottuvuuksia taiteeseen, ja herättää uteliaisuutta myös niissä, joita aihe ei muuten houkuttelisi.

Kokonaisuudessaan ISE 2025 inspiroi, herätti ajatuksia ja vaikutti innovaatioillaan. Kokosimme alle kiinnostavimmat trendit ja teknologiat, joita kannattaa pitää silmällä.

Tekoälyä järjestelmissä ja näytöillä

Miltä kuulostaisi, jos voisit nähdä vaatteen päälläsi sovittamatta sitä? Visuaalisesti edistyneen näyttöteknologian tuominen myymälätiloihin ja yhdistäminen AI-sovelluksiin voi tulevaisuudessa olla merkittävä keino asiakaskokemuksen kehittämisessä. Digitaalinen AI-assistentti voi tulevaisuudessa auttaa valitsemaan sopivan värin ja koon vaatteesta rakentaen hyperpersonoitua asiakaskokemusta.

Miltä kuulostaisi, jos voisit nähdä vaatteen päälläsi sovittamatta sitä? ISE:ssä esitellyt AI-pohjaiset ratkaisut avaavat tämän kaltaisia mahdollisuuksia myymäläympäristöihin, ja tulevaisuudessa tekoäly voi olla merkittävä tekijä asiakaskokemuksen kehittämisessä. Digitaalinen AI-assistentti voi tulevaisuudessa auttaa valitsemaan sopivan värin ja koon vaatteesta rakentaen hyperpersonoitua asiakaskokemusta.

Vaikka shoppailuassistenti on ehkä näyttävin esimerkki AI:n käytöstä joka tapahtumassa nähtiin, tekoälyn rooli ei kuitenkaan rajoitu vain asiakasrajapintaan. Tekoäly ei näy jokaisen laitevalmistajan lopputuotteesta päälle päin, mutta tekoälyä hyödynnetään jo sisäisesti esimerkiksi sisällönhallinnan optimointiin.

AI voi esimerkiksi auttaa asiakasdatan analysoinnin, interaktiivisten näyttöjen käyttötietojen ja markkina ymmärryksen avulla optimoimaan sisältöjen ajoitusta, visuaalisuutta ja viestejä tehokkaammin kuin aiemmin.

LED-näytöt kehittyvät ja yleistyvät

ISE:ssä nähtiin tietysti myös uusimpia LED-ratkaisuja, joista  näyttävimpiä olivat ultraohuista ja läpinäkyvistä näytöistä kootut installaatiot. Väreihin ja visuaalisuuteen panostanut Philips julkisti tapahtumassa lisäksi uuden ulkokäyttöön optimoidun näyttösarjansa.

Uudet innovaatiot LED-teknologiassa mahdollistavat yhä vaikuttavampia visuaalisia toteutuksia, ohuempia ja huomaamattomampia näyttöjä sekä entistä kestävämpiä ratkaisuja. Erityisesti läpinäkyvät LED-näytöt avaavat mahdollisuuksia myymälöihin, toimistotiloihin ja ulkomainontaan. Erilaiset kaarevat ja kineettiset näytöt tarjoavat uusia tapoja esittää tietoa ja rakentaa elämyksellisyyttä.

Suomessa huipputason LED-näyttöjä on jo saatavilla, mutta hintataso on vielä haaste LEDin lopulliselle rynnistykselle. Tulevina vuosina teknologian yleistyessä hinnat kuitenkin laskevat ja saavutettavuus paranee.

Lue oppaasta, miten valitset oikean LED-näytön LED-näytön hinta & muita ostajan kysymyksiä.

E-paperi tekee tuloaan

Uusimpana pikkuhiljaa markkinoilla yleistyvänä  innovaationa tapahtumassa nähtiin e-paperin erilaisia versioita. Ratkaisu jäljittelee paperin ja painomusteen visuaalisuutta ja silmille ystävällisempää lukukokemusta.

E-paperi ei tuota omaa valoa, kuten tavalliset näytöt, mikä tekee siitä perinteisiä digitaalisia näyttöjä energiatehokkaamman. Samalla tämä ominaisuus mahdollistaa näytöltä lukemisen myös auringonpaisteessa, mikä tuo uusia mahdollisuuksia esimerkiksi opasteiden käyttöön ulkotiloissa. Ulkona tämä energiapihi ratkaisu voisi myös hyödyntää aurinkoenergiaa, eikä ehkä tarvitsisi lainkaan muuta virtalähdettä.

Teknologian haasteiksi jää vielä toistaiseksi sen korkea hintalappu ja haasteet värien toistossa. E-paperi on kuitenkin lupaavaa teknologiaa, jonka kehitystä on syytä seurata tarkasti.

Kestävyys alkaa olla jo normi ja vaatimus uudelle teknologialle

ISE:ssä nähtiin paljon kestäviä ratkaisuja ja energiatehokkuuden innovaatioita. E-paperi oli odotetusti yksi tapahtuman suurimmista puheenaiheista juuri energiatehokkuutensa ansiosta.  Lisäksi näyttöjen käyttöikä herätti keskustelua: alalla halutaan toteuttaa nyt yhä enemmän laitteita, joita voidaan ohjelmistopäivitysten ja etähallinnan avulla käyttää entistä pidempään. 

Kestävysajattelu ei ole enää lisäominaisuus tai harvojen erottautumistekijä, vaan siitä on muodostunut normi. Ympäristövaikutusten tiedostaminen alkaa olla alalla jo vaatimus uusille innovaatioille ja tuotteille.

Yhteenvetona voidaan todeta, että ISE 2025 esitteli digitaalisen viestinnän tulevaisuutta ennennäkemättömällä tavalla. Tekoäly, LED-teknologian kehitys, e-paperi ja kestävät ratkaisut muovaavat alaa, ja näitä trendejä kannattaa seurata tarkasti myös Suomen markkinoilla.

Kiinnostaako E-paperi tai muut uutuudet? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja kysy lisää!

Jaa kaverille

Tilaa uutiskirje