Ääni määrittää tilan tunteen
Ääni on näkymätöntä ja siksi tilat sisustetaan aina silmille eikä korville. Havainnekuvissa määritellään tarkasti tilan värit, pinnat ja muodot, mutta tilan äänimaisema selviää vasta, kun tila on valmis ja jo käytössä.
Äänimaisemalla tarkoitetaan ympäristössä kuuluvien äänten kokonaisuutta, joka voi olla joko suunniteltu tai tahaton. Tyypillisessä liiketilassa äänimaisema muodostuu esimerkiksi laitteiden hurinoista, puheensorinasta, työn äänistä ja liikenteen kohinasta, joskus myös hiljaisuudesta. Ääni määrittää tilan tunteen ja äänimaisemointi on tilan kokemuksen suunnittelua. Mitä haluat asiakkaasi tuntevan käyntinsä aikana?
Miten ääni vähentää ahdistusta?
Odottavan aika on pitkä. Jopa puolet suomalaisista kärsivät jonkinasteisesta hammaslääkäripelosta. Virikkeettömässä odotustilassa hammaslääkäripelkoisen potilaan kokema odotusaika pitenee, jolloin ja ahdistaville ajatuksille jää aikaa ja tilaa. Kun tällaisissa tilanteissa aisteille on tarjolla positiivisia häiriöitä, odotusaika koetaan lyhyemmäksi ja ahdistavat ajatukset vähenevät.
Positiivisilla häiriöillä tarkoitetaan ärsykkeitä, jotka vievät huomion pois ahdistavista ajatuksista. Ääni on tehokas positiivisten ärsykkeiden tuottaja, sillä katseen voi kääntää ja silmät sulkea, mutta ihminen ei voi ohjata kuuloaan ja sulkea korviaan. Odotustilan tai toimenpidehuoneen äänimaisemointi parantaa hammaslääkäripelkoisen hoitokokemusta ja kasvattaa asiakastyytyväisyyttä luomalla asiakkaalle rauhoittavan tunteen.
Odotustilojen äänimaisemat
FirstView’n odotustilojen äänimaisemat perustuvat viimeisimpään terveystieteelliseen ja psykoakustiseen tutkimukseen. Maisemien äänielementit on suunniteltu laskemaan kuulijan sykettä, verenpainetta, vähentämään stressihormonien eritystä ja lievittämään ahdistuksen oireita.
Odotustilojen äänimaisemat koostuvat rauhoittavista luonnon ja ympäristön äänistä sekä musiikillisista elementeistä. Äänimaisema räätälöidään aina tilan mukaiseksi tukemaan tilan käyttöä. Rauhoittamisen lisäksi äänimaisemointi parantaa asiakkaiden tietosuojaa avoimissa tiloissa.