Vahva brändi auttaa yritystä erottautumaan joukosta ja pärjäämään tiukassa kilpailussa. Brändi rakentuu mielikuvista, joita yritys luo viestiessään sidosryhmilleen. Miten taustamusiikki vaikuttaa mielikuviin ja miksi valita teostovapaa taustamusiikkipalvelu, jossa ei ole hittibiisejä?

Brändätty musiikki auttaa erottautumaan massasta

Kuluttajat vaeltavat ympäri kauppakeskuksia ja katuja, vieraillen sadoissa liikkeissä vuoden aikana. Näin ollen jokainen kikka, jonka avulla yritys voi erottautua, kannattaa ottaa huomioon. Taustamusiikki on yksi niistä.

Eihän kuntosalille mennä korkokengissä tai kampaajalle bikineissä, joten miksi täysin erilaiset liikkeet soittaisivat samaa hittimusiikkia? Joukosta erottuminen on vaikeaa, jos soittaa samaa musiikkia kuin kaikki muut.

Oikein valitulla taustamusiikilla yritys erottuu massasta, vahvistaa brändiään oikealla musiikkityylillä ja eliminoi mahdollisuuden hittibiisien jatkuvasta toistosta omassa liiketilassaan.

Taustamusiikki parantaa asiakaskokemusta

Kun soitettava musiikki valitaan itse eikä radiokanavan toimituksessa, saadaan musiikilla luotua juuri sitä tunnelmaa mitä toivotaan. Samalla voit jättää pois musiikin, joka ei sovi brändiisi.

Mukava illallinen ravintolassa saa viimeisen säväyksen tunnelmallisesta musiikista, joka erottuu aamujumpan tanssimusiikista.

Hittibiisit eivät myöskään ole kaikkien makuun. Valtavirralle, erityisesti nuorille suunnattu musiikki ottaa joskus vallan ja saa ajattelemaan, että kaikkien pitäisi tykätä samasta musiikista. Siksi olisikin tärkeää brändin ohella tuntea oma asiakaskunta ja kohderyhmä.  Sen avulla on helppo valita oikea genre ja soittaa juuri oikeanlaista taustamusiikkia.

Taustamusiikki parantaa asiakaskokemusta myymälässä, salilla, kauppakeskuksessa, odotustiloissa… missä vain, missä asiakkaat liikkuvat.

Radion mainokset satavat kilpailijan laariin

Radion ollessa päällä, ei sen sisältöä voi filtteröidä millään tavalla. Kuinka ikävää onkaan, kun kesken lounasruuhkan radiosta alkaa kuulua kilpailijan mainoksia? Tai kenkiä sovittaessa viereisen liikkeen alennukset alkavat pauhata kaiuttimista?

Tunnelma ylös, kustannukset alas

Taustamusiikki toimii kuin varkain. Sen avulla liike pystyy määrittelemään brändiään haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi klassinen musiikki antaa mielikuvan laadukkaasta ja kalliimmasta brändistä, kun taas country-tyyppinen musiikki herättää tarjoushaukkojen saalistusvietin.

On hölmöä ajatella, etteikö tunnelman luominen olisi yhtä tärkeää liiketiloissa kuin esimerkiksi urheilutapahtumissa. Ja mikä luokaan tunnelmaa paremmin kuin musiikki? Aivan, ei mikään.

Tunnelma jättää muistiin jäljen kokemuksesta. Kukaan tuskin lähtee kauppaan vain kuuntelemaan musiikkia, mutta kukaan ei myöskään palaa kauppaan uudestaan, jos kokemus käynnistä jää valjuksi.

Hittibiisit voivat aiheuttaa negatiivisia tunteita

Ihmiset pitävät perinteistä. Joulu ja juhannus ovat kenties suomalaisten tärkeimmät pyhät vuosittain. Harmillisesti All I want for Christmas is you ja Mikä kesä ovat juurtuneet näihin päiviin, halusimme sitä tai emme.

Kun vanha kappale alkaa soimaan liiketilassa, voi se herättää jopa negatiivisia tunnetiloja asiakkaassa. Jos tämä toistuu, ei liikkeeseen välttämättä haluta palata enää niin usein.

Taustamusiikki on parhaimmillaan, kun sitä ei huomaa. Taustamusiikki on asia, jota et välttämättä aktiivisesti tiedosta kaupassa ollessasi. Jos sitä taas ei ole, huomaat jotain puuttuvan.

Musiikki vuorokaudenajan mukaan

Ajastuksia voidaan tehdä monipuolisesti päivän tai vuorokaudenajan mukaan. Esim. aamun uneliaille erilaista musiikkia, päivällä menevämpää, töiden jälkeen saapuville stressaantuneille rauhoittavampaa.

Jos soitetaan radiota, kontrolli puuttuu eikä voida vaikuttaa mitä soitetaan mihin aikaan päivästä.

Mitäpä jos aamupäivällä kaiuttimista kuuluisi kaupallisten tiedotteiden välillä rauhallisia jousisoitinten vetoja, seesteistä pianoa ja aavistus rumpurytmiä. Kenties ripaus kitaraa? Valinta on sinun.