1. Infonäytöt ovat vilkaisumedioita
Tavallisesti katsojan huomio kiinnittyy infonäyttöihin ohi kulkiessa, odotellessa tai juuri ostohetkellä. Sinun tehtävänäsi on siis herättää huomio ja kertoa viestisi hyvinkin lyhyessä ajassa.
Tästä syystä näytöille laitettavan sisällön tulisi olla nopeasti luettavaa, visuaalista sekä asiakkaalle hyödyllistä. Hyvä sisältö tarjoaa asiakkaalle ratkaisuja, opastaa tai auttaa häntä valinnoissaan sekä ohjaa toimenpiteisiin.
2. Vähemmän on enemmän kun puhutaan mainosnäyttöjen sisällöistä
Romaanien kirjoittelu infonäytöille kannattaa unohtaa. Vaikka olisikin kiva saada kirjoitettua infotaululle kaikki sanottavansa ja pienetkin yksityiskohdat, kannattaa mieluummin panostaa sisältöjen vaikuttavuuteen.
Asetu asiakkaidesi saappaisiin ja mieti miten saat varastettua katsojan huomion 5-10 sekunnissa. Mihin haluat hänen huomionsa kiinnittyvän? Alla muutama vinkki, joilla pääset sisällöntuotannossa alkuun.
3. Yksinkertaiset, visuaaliset sisällöt
Jos sisältötekstisi ovat liian pitkiä tai materiaali näyttää sekavalta, asiakas tuskin ehtii ymmärtämään viestiäsi ollenkaan ja menetät kallisarvoisen tilaisuutesi kertoa asiastasi. Mitä selkeämpiä ja visuaalisempia sisältösi ovat, sen parempi.
Hyvä nyrkkisääntö on käyttää materiaaleissa yhtä isoa kuvaa ja pitää teksti lyhyenä. Yleensä riittää muutaman sanan otsikko, lyhyt korkeintaan yhden rivin kuvaus ja sisältöön sopiva toimintakehotus.
Mieti minkä viestin haluat saada perille ja kerro se napakasti jo otsikossa. Unohda maalailevat otsikot ja muista verbi: ”ilmoittaudu tyky-päivään”, ”muista verokortti”, ”tutustu uutuuksiin”. Kerro kenen odotetaan tekevän ja mitä. Kahdeksan sanan sijaan, käytä mieluummin neljää.
3 x 5 säännön mukaan tekstissä saa olla korkeintaan kolmella rivillä viisi sanaa tai viidellä rivillä kolme sanaa. Viiteentoista sanaan tiivistäminen takaa, että katsoja ehtii sisäistää viestin nopealla silmäilyllä.
Mikäli kerrottavaa on paljon, kannattaa teksti jakaa julkaisujärjestelmässä useammalle sisältöpohjalle tai ohjata hakemaan lisätietoa muualta.
4. Selkeä fontti ja voimakkaat kontrastit
Suosi selkeitä fontteja, joita on helppo lukea. Hyvä valinta on paksut Sans-fontit kuten Arial, Helvetica ja Verdana. Älä käytä kursiivia tai käsinkirjoitusta, joista on vaikea saada selvää.
Sisältöjä katsotaan usein kaukaa, joten fonttikoon pitää olla riittävän suuri. Myös voimakkaat kontrastivärit taustan ja fonttien välillä ovat tehokkaita ja helppolukuisia.
Muista, että värit saattavat näyttää eri näytöillä erilaisilta ja riippuvat tilan valaistuksesta, katselukulmasta ja auringon asennosta. Hempeät pastellivärit ovat harvoin hyvä valinta, etenkään yhdistettynä vaaleaan fonttiin. Riittävä kontrasti auttaa tekstiä erottumaan taustasta ja näkymään kauas.
Älä siis tee näin:
5. Lisää näytöille liikettä
Panosta sisältöjen vaihtelevuuteen ja käytä infonäytöillä eri sisältömuotoja kuten still-kuvia ja liikkuvaa kuvaa. Jos kaikki sisältö näyttää samalta, siihen turrutaan helposti eikä näyttöjen sisältö näytä säännöllisesti päivitetyltä.
Pienikin liike näytöillä saa katsojan mielenkiinnon heräämään tehokkaasti. Liikkuvan kuvan tuottaminen ei välttämättä vaadi animointi- tai editointi-osaamista, sillä yksinkertaisia animointeja pystyy luomaan jopa Powerpointilla.
6. Testaa sisällön toimivuus ennen julkaisua
Tekemällä oppii, joten testaa ja kokeile rohkeasti erilaisia sisältöjä. Hyvä tapa testata materiaalin tehokkuutta ja sopivaa tekstin pituutta on vilauttaa tekemääsi materiaalia parin sekunnin ajan työkaverillesi ja kysyä mikä jäi hänen mieleensä.
Vielä parempi tapa testata on katsoa sisältöä samassa paikassa kuin yleisökin. Näkyykö viesti siellä, missä sitä katsotaan? Onko tiellä esteitä tai kiinnittääkö sisältö riittävästi huomiota? Samalla näet näyttääkö sisältö oikealla näytöllä samalta kuin läppärillä.
Muista määrittää myös sisältöjen näyttöajat sen mukaan, missä niitä katsotaan. Odotustilassa ja liukuportaissa sisältö voi olla pidempi kuin näytössä, jonka ohi kuljetaan nopeasti. Sopivan näyttöajan saat selville testaamalla.
7. Ajasta julkaisut etukäteen
Toimivan sisällön tulisi olla myös ajankohtaista ja katsojaa puhuttelevaa. Jos näytöillä pyörii juhannuksena vielä pääsiäisen tärpit, sisältö tuskin on asiakkaalle enää ajankohtaista.
Tähän pystyt vaikuttamaan yksinkertaisesti huolellisella sisällönsuunnittelulla sekä hyödyntämällä julkaisujärjestelmän tarjoamia ajastus- ja kohdennustoimintoja. Jos et vielä tiedä miten, kurkkaa tästä miten ajastat julkaisuja.
Vilkaise myös nämä:
Mistä löytää kuvia infonäytöille?
Hyvät kuvat infonäytöllä kiinnittävät katsojan huomion, mutta mistä niitä löytää? Nappaa vinkit ilmaisiin kuvapankkeihin.
Automaattisesti päivittyvät sisällöt
Infonäytöille automaattisesti päivittyvät sisällöt kuten some-julkaisut säästävät aikaa ja tuovat vaihtelua sisältöihin.
Infonäytöt parantavat sisäistä viestintää
Työhyvinvointi ei vaadi cokista taukotilan kaapissa vaan toimivaa viestintää.